مقدارارث زن و شوهرازهمدیگر

 

1- در صورت فوت زن، همسر او چگونه ارث مي برد؟

 

ضمن توجه به اين كه زوجين فقط در ازدواج دايم از يكديگر ارث مي برند، اگر زن فوت كند و فرزند نداشته باشد، نصــف اموال او به شوهرش مي رسد و در صـورتي كه فرزند داشته باشد، سهم شوهر، يك چهــارم از اموال زن مي باشد. هرگاه زن هيچ وارث ديـگري نداشته باشد تمــام امــوال او به شوهر خواهد رسيد.

2- در صورت فوت شوهر، همسر او چگونه ارث مي برد؟

هرگاه متوفي فرزند نداشته باشد زن، قيمت يك چهارم از اموال منقول، ساختمان و درخت را به ارث مي برد و در صورتي كه فرزند داشته باشد اين نسبت به يك هشتم تقليل پيدا خواهد كرد.

3- وضعيت ارث در صورت جدايي و پيش از انقضاي مدت عدّه چگونه است؟  

هرگاه زن و شوهر با طلاق رجعي از يكديگر جدا شوند، هر يك از آنها پيش از پايان عدّه فوت كند، ديگري از متوفي ارث مي برد ولي اگر فوت يكي ازآنها بعد از انقضاي مدت عدّه باشد از يكديگر ارث نمي برند. به طور كلي در طلاق باين كه حق رجوع وجود ندارد، از يكديگر ارث نخواهند برد.

4- اگر شوهر مريض باشد و در حال بيماري زن خود را طلاق دهد، آيا زن از او ارث مي برد؟

در چنين صورتي، هرگاه مرد ظرف يك سال از زمان طلاق به دليل همان مرض بميـرد، زن از او ارث مي برد، حتي اگر طلاق باين باشد، بدين شرط كه زن پس از طلاق، ازدواج نكرده باشد.