حق فسخ به لحاظ عدم وجود صفت خاص مبنای عقد نکاح درهریک از زوجین

اگر عقد نکاح به علت تدلیس از ناحیه زوجه فسخ شود ونزدیکی نیز واقع شده باشد آیا مهر بر زوجه تعلق می گیرد یا خیر؟ 

چنانچه عقد نکاح قبل از نزدیکی با توجه به ماده۱۱۰۱قانون مدنی زن مستحق تمام مهر خواهد بود وهرگاه نکاح ناشی از تدلیس باشد اگر زوج پرداخت کرده باشد می توان تفاوت بین مهر باکره با غیر آن را به عنوان خسارت از تدلیس بگیرد وچنانچه مهررا نداده باشد می تواند از پرداخت آن خودداری کند.

اگر فسخ نکاح به دلیل تدلیس زوجه باشد در هیچ صورت حقی بر مهر ندارد زیرا به علت تقلب در ایجاد عقد نکاح حقی به دست نمی آید ومهر تعلق نمی گیرد.

برای مثال زوجه باکره ودارای تحصیلات عالیه و ثروت قلمداد شود وعقد نکاح روی این صفات واقع شود وپس از وقوع عقد نکاح زوجه فاقد صفات مورد نظر است برای زوج حق فسخ خواهد بود لیکن اگر به جهاتی که گفته شد عقد نکاح فسخ شود برحسب مقررات ماده 1101قانون مدنی در صورت عنن زوجه مستحق نصف مهر است والا حقی برای مطالبه مهر ندارد.