فرزند تحت سرپرستي بعداز 18سال مي‌تواند با نام ‌والدين واقعي خود شناسنامه بگيرد.

با راي نمايندگان خانه ملت، از اين پس فرزندان تحت سرپرستي پس از سن 18 سالگي مي توانند تقاضاي صدور شناسنامه جديدي را با درج نام والدين واقعي خود کنند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي دوباره لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست جهت تامين نظر شوراي نگهبان با اصلاح ماده 22 و تبصره 2 آن با 148 راي موافق، 2 راي مخالف و 4 راي ممتنع از مجموع 214 نماينده حاضر در صحن موافقت کرد.

بر اساس ماده 22 اين لايحه پس از صدور حکم قطعي سرپرستي، مفاد حکم از سوي دادگاه به اداره ثبت احوال و اداره بهزيستي مربوط ابلاغ مي شود. اداره ثبت احوال مکلف است نام و نام خانوادگي کودک يا نوجوان تحت سرپرستي و همچنين مفاد حکم سرپرستي را در اسناد سجلي و شناسنامه سرپرست يا زوجين سرپرست وارد کند. همچنين اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جديدي براي کودک يا نوجوان تحت سرپرستي با درج نام و نام خانوادگي سرپرست يا زوجين سرپرست صادر و در قسمت توضيحات مفاد حکم سرپرستي و نام و نام خانوادگي والدين واقعي وي را در صورت مشخص بودن، قيد نمايند.بر اساس تبصره يک اين ماده اداره ثبت احوال مکلف است سوابق هويت و نسبت واقعي طفل را در پرونده وي حفظ نمايند.

بر اساس تبصره 2 ماده 22 اين لايحه کودک يا نوجوان مي تواند پس از سن 18 سالگي تقاضاي صدور شناسنامه جديدي را براي خود با درج نام والدين واقعي در صورت معلوم بودن يا نام خانوادگي مورد درخواست وي در صورت معلوم نبودن نام والدين واقعي را از اداره ثبت احوال نمايند.بر اساس تبصره 3 ماده 22 اجراي اين ماده به موجب آيين نامه اي است که به وسيله سازمان ثبت احوال کشور و با همکاري سازمان تهيه مي شود و ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون به تصويب هيات وزيران مي رسد.